Woodcarver Ornamentalist Ornamentist Sculpteur sur bois Holzschnitzer


Welcome to my blog. Dedicated to woodcarving and craftsmanship.

This is a place where the visitors are confronted with their search for a personal touch and where they have an opportunity to get acquainted with skilled experts, who have turned durability and tradition into their passion.


zondag 17 juni 2012

RESTORATION OF THE PULPIT ST-ANNA CHURCH , BRUGES


A new dove (The Holy Spirit descents)  for the soundboard of the pulpit.

 Carved in limewood



Bruges, and the St-anna church

 The St. Anne's Church has an eventful history. The St. Anna parish  was originally part of St Cross Parish within the city walls of 1297 , she was safe and was independent in 1668. The first church was demolished  during the Calvinist regime in 1581.

Between 1607 and 1621, a new Gothic church was built with the old materials in the shape of a church hall.


 
Of these, only the slender tower is in the original form, because  the church underwent a Baroque metamorphosis. In 1657 the wooden arch it was replaced by a  brick vout and their own baroque form. At that time the church received an extraordinary baroque decoration.








Does who enter the church with the feeling of  ‘Entering a simple village church’ , will be amazed at the baroque wealth of the interior, making the St. Anne's Church of Bruges the title of 'livingroom church' .


 

From the wealth we propose a few oddities for, and let the other on your interests during your visit. Even the central copper chandelier is still the original.
Central to the carved panelling at the right side , the baroque pulpit (1670) sculpted by Maarten Moenaert.









Pulpit of st-anna's


 
Before the Council of Trent had the homily of the priest at a place ambo or a lectern at the altar or at the door of the choir. Because the Catholic Reformation emphasized the Faith, a pulpit was placed between the people, which for the sermon the preacher addressed.

The pulpit consists  a staircase, a support block, a tub and a sounding board. A baroque pulpit was in very different ways with beliefs symbols decorated. Parsons made ​​frequent use of such imagery, so that the faithful not only enjoyed the word but also of the eye.




 
The support block of the pulpit is formed by three intertwined angels,putti , a masterpiece of  Flemish Baroque woodcarving.





 
Symbolism: The dove in the soundboard, which is unusually wide extending  above the pulpit, is the symbol H. Spirit, the dove under the soundboard, which is surround sends powerful rays of the divine mercy .


 
This is the new pigeon (holy spirit) for the soundboard of the pulpit. anno 2012

It
will  also be gilded.



The new Dove for the pulpit sounding board, St-Anna  in Bruges










Restauration and reconstruction of ornaments in wood 

 More information :




RESTAURATIE PREEKSTOEL ST-ANNA TE BRUGGE


Een nieuwe duif  voor het klankbord  van de preekstoel.





De Sint-Annakerk heeft een bewogen geschiedenis. De Sint-Annaparochie was oorspronkelijk een deel van de Sint-Kruisparochie dat binnen de veilige stadsomwalling van 1297 lag en zelfstandig werd in 1668. De eerste laatgotische driebeukige kerk werd tijdens het Calvinistisch bewind in 1581 afgebroken.
 Tussen 1607 en 1621 werd met de oude materialen en nieuwe gotische kerk gebouwd in de vorm van een zaalkerk. 
Daarvan is slechts de ranke toren in de oorspronkelijke vorm bewaard, want reeds vlug onderging de kerk een barokke gedaanteverandering. In 1657 werd het houten gewelf vervangen door een gemetste vout in de eigen barokvorm en kregen de vensters een gedrukte boog. In die tijd kreeg de kerk een uitzonderlijke barokke aankleding. 


Wie met het gevoel van een eenvoudige dorpskerk binnenkomt, staat verbaasd over de barokke weelde van het interieur, waardoor de Sint-Annakerk van de Bruggelingen de titel van ‘salonkerk’ kreeg. 
Die fierheid steunt ook op het feit dat de parochianen van die toen arme stadswijk zelf hun nieuwe kerk en haar meubilair hebben bekostigd. 
Uit de overvloed stellen wij enkele merkwaardigheden voor, en laten de andere over aan uw belangstelling tijdens uw bezoek. De koperen centrale kroonluchter is nog de originele.








Centraal in het muurbeschot van de rechterkant staat de barokke preekstoel (1670) gebeeldhouwd door Maarten Moenaert.
Vóór het Concilie van Trente had de homilie van de priester plaats bij een ambo of een lezenaar bij het altaar of aan de deur van de koorafsluiting. Omdat de Katholieke Hervorming de nadruk legde op het geloofsonderricht, werd een preekstoel geplaatst tussen het volk, dat zich voor de preek naar de predikant richtte.







De preekstoel bestaat uit een trap, een steunblok, een kuip en een klankbord. Een barokke preekstoel werd op zeer verschillende wijze met allerlei geloofssymbolen versierd. Predikanten maakten van die beeldentaal veelvuldig gebruik, zodat de gelovigen niet alleen genoten van het woord maar ook van het oog.








De steunblok van de preekstoel wordt gevormd door drie in elkaar gestrengelde engeltjes, een meesterstuk van kennis en uitwerking.


Symboliek : De duif in  het klankbord, dat zich ongemeen breed uit boven de kuip uitstrekt, symboleert  de H. Geest,  de duif onder het klankbord, die rondom zijn krachtige stralen de goddelijke genade uitzendt.

Dit is de nieuwe duif  voor het klankbord van de preekstoel. ANNO 2012


Ze zal ook nog verguld worden.








 Restauratie en Reconstructie van ornamenten in hout, houtsnijwerk


              http://www.patrickdamiaens.be